Jaarverslag 2015

Door tijdgebrek en te weinig mankracht hebben we geen nieuwe projecten kunnen ontwikkelen. Wel is binnen de financiële draagkracht van het Voedselprogramma gekeken naar de effectiviteit van studiefinanciering voor armlastige jongeren met grote kans op succes in de studie van hun keuze en is er begonnen met het kopen van stukjes land en wat vee, om sommige armen in het voedselprogramma die geen toekomstperspectief hebben zichzelf te laten voorzien door de inkomsten van de producten van hun land en hun vee.

Gebleken is dat beide projecten erg vruchtbaar zijn, maar het opzetten van een financieel adoptieprogramma voor armlastige studenten, evenals een nieuw project voor het aankopen van stukjes land en vee voor zelfvoorziening, vergt teveel mankracht en tijd, die we nu niet hebben. Beide projecten zijn dan ook verschoven naar de toekomst.

Wel is het voedselprogramma voortgezet en daar waar nodig zijn waterbronnen geslagen. In verband met de watersnoodramp was het voor Malawi  een zwaar jaar. Ook de hongersnood heeft vele slachtoffers in Malawi gekost. Ngsanama is echter volledig gespaard gebleven van slachtoffers, doordat het voedselprogramma voldoende voorzag in voedsel voor allen, medicatie, schoon water etc.

Daarnaast is ook het muskietennettenproject nog steeds een groot succes. Armen komen van heinde en ver om de behandelde muskietennetten aan te vragen. Het sterftecijfer door malaria is in Ngsanama en omgeving hierdoor bijna nihil.

Financieel jaarverslag 2015

Voedselprogramma en HH. Missen (misstipendia voor arme pastoors in Malawi ter ondersteuning van hun armen):

Ingekomen:        €       6673.76

Uitgegaan:          €       6682.40

Muskietennettenproject:

Ingekomen:        €       5173.00

Uitgegaan:          €       5173.00

Missen Stichting Providentia mevr. Lopes:

Ingekomen:        €       82.50

Uitgegaan:          €       82,50

Gift algemeen ter ondersteuning kosten stichting:

Ingekomen:                                    €       456.00

Uitgegaan:          bankkosten:       €       132.24

Over:                                               €       323.76

Overige kosten:          Geen

Beleidsplan 2016

Door tekort aan mankracht en tijd zullen de bestaande projecten voortgezet worden. Nieuwe projecten worden echter verplaatst naar de toekomst.

Brieven Father Paul uit Malawi